tama38law_MainPic תמ
tama38law_MainPic תמ
פנייה לייעוץ אישי



על חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה

בשנת 1975 נכנס לתוקפו תקן 413 והוא התקן לעמידות מבנים מפני רעידות אדמה. מטרתו של התקן היא לוודא כי המבנים לא יקרסו במקרה של רעידת אדמה. מבנים אשר לא נבנו בהתאם לתקן, עלולים להתמוטט בשעת רעידת אדמה ולגרום לאסון גדול, למותם של אנשים ולפגיעה ברכוש.

על חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה

הציבור מתחיל אט אט להפנים את העובדה כי ישראל מצויה בסכנה של רעידת אדמה והדבר דורש היערכות, על מנת לשמור על חיי התושבים ועל רכושם.

תוכן עניינים

לאור זאת, בשנת 2005, נוסדה תמ"א 38, היא תוכנית של משרד התשתיות, אשר קמה על מנת לדאוג לחיזוקם של אותם מבנים, המצויים בסכנה במקרה של רעידת אדמה. תמ"א 38 עוסקת בהצלת חיי התושבים בישראל, המתגוררים במבנים שאינם עמידים בפני רעידות אדמה.

בשל העובדה כי התקן נכנס לתוקף בשנת 1975, התוכנית חלה על מבני מגורים אשר נבנו עד 1980. מדובר במבני מגורים בלבד, בעלי שתי קומות ומעלה, אשר זקוקים לעבודת חיזוק, על פי חוות דעת מקצועית של מהנדס.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

על תמ"א 38

המודעות הציבורית לגבי רעידת אדמה בישראל, הולכת וגדלה וזוהי עובדה חשובה מאוד לאור התחזיות המדעיות הקובעות כי תתרחש בארצנו רעידת אדמה.

פרויקט תמ"א 38 המהווה חלק חשוב מאוד בהיערכות המדינה לרעידת אמה, הוא פרויקט חכם, אשר דואג לשלושה אספקטים בו זמנית:

1. ביטחון התושבים: חיזוק בניין מגורים והפיכתו לעמיד בפני רעידת אדמה, שומר על חיי הדיירים בו ומונע אבידות בנפש. על כן, כל בניין מגורים שלא נבנה על פי התקן, חייב לקחת יוזמה ולהצטרף אל תמ"א 38.

2. רווח כלכלי: תמ"א 38 מציעה גם רווח כלכלי הנובע כתוצאה מן ההטבות שמקבלים בעלי הדירות. מדובר בין השאר בשיפוץ המבנה, בהוספת מעלית, בבניית ממ"ד ועוד. ההטבות הללו נועדו כדי לעודד בעלי דירות להצטרף לפרויקט ואין ספק כי הן מושכות תשומת לב רבה, לאור כדאיותן הכלכלית.

3. שמירה על הסביבה: כאשר עבודות השיפוץ נעשות מתוך מחשבה ירוקה, אפשר לקבל ערך מוסף חשוב מאוד של שמירה על איכות הסביבה, לחסוך באנרגיה ובפסולת. בנייה ירוקה הוא עולם ומלואו ומי שמבקש לשמור על הסביבה ולא לזהם אותה, יכול לעשות בקלות ולתרום לבריאות כולנו.

שיטות חיזוק

טרם הצטרפותו של בניין מגורים אל תמ"א 38, עליו לעבור בדיקה מקיפה של מהנדס, אשר יעיד על הצורך בחיזוק או על העדרו. מטרתה של תמ"א 38 היא להציל את חייהם של הנתונים בסכנה ועל כן, אם סבר המהנדס כי הבניין שבדק אינו זקוק לחיזוק, יופנו המשאבים של התוכנית לבניינים הזקוקים לחיזוק.

ישנן שיטות חיזוק שונות וכאשר המהנדס סבור כי ישנו צורך בחיזוק, ימליץ גם על השיטה המתאימה לאותו בניין על פי המבנה שלו, מיקומו, שיקולים סביבתיים, עלות וכדומה:

1. תיקון עמודים : ניתן לעבות את עמודי הבניין וכך להפוך את המבנה לעמיד יותר.

2. הוספת מסגרות לקשיחות : ניתן לחזק מבנה על ידי הוספת מסגרות מפלדה, מסגרות מבטון או להוסיף קירות. שלוש השיטות הללו נועדו כדי להקשיח את המבנה ולהפוך אותו לעמיד יותר בפני רעידת אדמה.

3. מילוי סדקים בקירות : לפתוח את הסדקים במבנה ולמלא אותם בחומר הרמטי.

הסכמת בעלי הדירות

אחת השאלות הנפוצות העולות בהקשר של תמ"א 38, היא הסכמת בעלי הדירות. לא פעם, ישנה מחלוקת בין הדיירים, כאשר חלקם מעוניין להצטרף לפרויקט וחלק אחר של הדיירים, מסרב.

במצב דברים זה, צריך לדעת ראשית לכל, כי אין הכרח לקבל את הסכמתם של כל הדיירים, היות שדרישת הדין עומדת על 66 אחוזי הסכמה בלבד. אולם, מבחן המציאות מראה כי כדאי לעשות מאמץ ולגייס את הסכמת כל הדיירים.

הסיבה המרכזית לכך היא מניעת מצב של התנגדות וגרימת קשיים מיותרים מצד הדיירים המתנגדים. כמו כן, עמדת בעלי הדירות אל מול הקבלן, בעת המו"מ היא אופטימאלית, כאשר יש הסכמה מלאה של כל הדיירים.

יצוין כי לעיתים, העדר הסכמה של כלל הדיירים, מציבה קושי גדול במציאת קבלן אשר יתקשר בחוזה תמ"א 38 עם הבניין. הקבלן חושש מעיכובים בעבודה, מבעיות שיכולים לגרום הדיירים המתנגדים ומשלל עניינים אחרים. על כן, המסקנה ברורה – רצוי להתחיל בפרויקט תמ"א 38, רק לאחר שהושגה הסכמת כל הדיירים.

חיזוק מבנים כדי שיהיו עמידים בפני רעידת אדמה, זו פעולה חשובה מאין כמוה כאשר תמ"א 38 היא התוכנית האחראית להוצאה לפועל של פעולה זו. ישנן שיטות חיזוק שונות ובחירת השיטה המתאימה צריכה להיעשות על ידי איש מקצוע ומתוך שיקולים ענייניים ומתאימים.

הדין דורש הסכמה של 66% בלבד מדיירי הבניין אך לשם הצלחת הפרויקט, כדאי מאוד לקבל את הסכמת כל בעלי הדירות.

*אין לראות בתוכן של אתר תמ”א 38 כדי המלצה או חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ עם עורך דין. מי שעושה שימוש בתוכן, עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף