tama38law_MainPic תמ
tama38law_MainPic תמ
פנייה לייעוץ אישי



רעידות אדמה בישראל – ובעולם

רעידות אדמה הן ללא ספק תופעת טבע המעוררות חשש גדול ובצדק. רעידת אדמה יכולה לגרום לאבידות רבות בנפש ולהרס מוחלט של רכוש. אולם, חשוב גם להבין כי ניתן לעבור רעידת אדמה בשלום, ללא אובדן בנפש, אם נוקטים בצעדי הזהירות הנדרשים, כמו למשל תמ"א 38.

רעידות אדמה בישראל – ובעולם

במדינות רבות בעולם, התרחשו מספר רעידות אדמה, במהלך השנים וגם בישראל התרחשו לא מעט רעידות אדמה חזקות.

תוכן עניינים

אחת הדוגמאות הבולטות ביותר היא רעידת האדמה שהתרחשה בשנת 1927, אשר גרמה למותם של 500 איש. דוגמא נוספת היא רעידת האדמה באילת, בשנת 1995 אשר למרבה המזל, לא גרמה לאובדן בנפש אך גרמה להרס רב של רכוש.

בימינו, מצויה ישראל בסכנה ממשית לרעידת אדמה חזקה נוספת ועל מנת שנעבור אותה בשלום, חייבים להתכונן אליה. איך עושים את זה? מוודאים שהבית בו אנו גרים, עמיד בפני רעידת אדמה.

במידה ולא, מצטרפים אל תמ"א 38, תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבני מגורים קיימים, מפני רעידת אדמה.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

רעידות אדמה בארץ ובעולם

מאז ומעולם, ידועות רעידות אדמה כאחד מתרחישי הטבע המאיימים ביותר, היות שהן מסכנות באופן ברור את חיינו.

במהלך השנים, התרחשו רעידות אדמה רבות בעולם, אשר גרמו למותם של תושבים רבים, כמו גם לנזק גדול ברכוש:

1. רעידת אדמה בסין: במהלך השנים התרחשו בסין מספר רעידות אדמה אשר חלקן גרמו לנזק רב. בשנת 1920 התרחשה בסין רעידת אדמה חזקה מאוד, בעוצמה של 8.6 בסולם ריכטר.

רעידת האדמה גרמה למותם של 100,000 איש.

2. רעידות אדמה באיטליה: ארץ המגף חוותה במהלך השנים מספר רעידות אדמה, אשר הגדולה שבהן, התרחשה בשנת 1908, אשר גמרה למותם של 83,000 איש.

3. רעידת אדמה בישראל: לישראל יש היסטוריה רחבה של רעידות אדמה בשל מיקומה הגיאוגרפי כאשר מרבית רעידות האדמה התרחשו בבקעת הירדן ובאזור ים המלח.

בשנים האחרונות ישנן תחזיות ברורות כי עתידה להתרחש בישראל רעידת אדמה חזקה. הדבר דורש הכנה והיערכות לשם שמירה על חיינו ועל רכושנו.

אחד הצעדים המרכזיים שננקטים לקראת רעידת האדמה הוא תמ"א 38. זוהי תוכנית מתאר ארצית אשר אמונה על חיזוק העמידות של מבני מגורים, נגד רעידות אדמה.

תמ"א 38 מיושמת על בנייני מגורים בלבד, אשר נבנו לפני שנת 1980 והיא כוללת, לצד חיזוק המבנה, גם הטבות נוספות, אשר מטרתן לעודד את התושבים לפעול לחיזוק בניין המגורים שלהם.

רעידת אדמה בישראל

בשנים האחרונות, ישנן תחזיות מדעיות אשר מעידות בברור כי עתידה להתרחש בישראל, רעידת אדמה חזקה. האזור בארץ אשר נמצא בסיכון הגדול ביותר הוא בקע ים המלח אשר השפעתו היא למעשה לכל אורכה של המדינה.

היערכות לקראת רעידת אדמה, כוללת פעולות רבות, אך המרכזית שבהן, היא תמ"א 38. זוהי תוכנית של ועדת היגוי במשרד התשתיות, אשר פועלת לחיזוק העמידות של בנייני מגורים, אשר נמצאים בסכנת קריסה, אם תתרחש רעידת אדמה.

יותר ויותר מבני מגורים בארץ, באזורים שונים, מצטרפים אל פרויקט תמ"א 38 אשר ימנע אובדן בנפש, במקרה של רעידת אדמה. תמ"א 38 כוללת גם עבודות חיזוק ועמידות מבנים וגם הטבות נוספות כדוגמת, הוספת ממ"ד לכל דירה בבניין, הוספת מרפסת, שיפוץ חדר המדרגות ועוד.

תמ"א 38 ניתנת ליישום רק באמצעות שיתוף פעולה בין בעלי דירות לבין קבלנים, אשר יבצעו את העבודה בפועל. תמ"א 38 יצרה מסגרת מוצלחת מאוד לשיתוף פעולה בין הצדדים הללו, כאשר כל צד מקבל את התמורה בה הוא רוצה.

תמ"א 38 – איך זה קורה?

תקן 413 הוא התקן הישראלי הקובע את העמידות בפני רעידת אדמה. התקן קיים משנת 1975 ועל כן, ישנו חשש כי מבני מגורים אשר נבנו לפני 1980, לא עומדים בתקן הזה.

תמ"א 38 חלה אפוא, על מבנים אשר יש חשש שאינם עמידים דיים במקרה של רעידת אדמה, כאשר חשוב להבהיר כי מדובר במבני מגורים בלבד.

ביצוע עבודות חיזוק למבנים קיימים, כרוך בעלות כספית גבוהה ויש להניח כי מרבית התושבים, לא היו פועלים לביצוע עבודות החיזוק, ללא מימון כספי. תמ"א 38 מספקת את המימון הזה,

על ידי כך שהיא יוצרת עסקה משתלמת עבור הקבלנים, אשר יבצעו את עבודות החיזוק על חשבונם.

הקבלן המתקשר בחוזה על פי תמ"א 38, מחזק את הבניין, משפץ אותו, מעניק הטבות נוספות, על פי המשא ומתן שנוהל עם בעלי הדירות ובתמורה, הוא מקבל זכויות בנייה על גג המבנה.

הוספת ממ"ד נחשבת להטבה החשובה ביותר, בשל האספקט הביטחוני שלה, ואין ספק שיש לה חלק חשוב בשמירה על חיי אדם, במקרה של רעידת אדמה.

לצד הטבה זו, ישנן הטבות נוספות, אשר חלקן ניתנות באופן אוטומטי לדיירים וחלקן, תלויות בטיב המו"מ שהתנהל, כמו גם בערך הקרקע של הבניין. ככל שערך הקרקע גבוה יותר,

כך מבין הקבלן כי הרווח שלו על מכירת הדירות שיבנה, יהיה גדול יותר ועל כן נכונותו להעניק הטבות אטרקטיביות לדיירים, עולה.

בישראל תתרחש רעידת אדמה, זוהי עובדה קיימת, על פי התחזיות הקיימות כיום. לשם שמירה על חיינו ועל חיי הקרובים לנו, יש להיערך לתרחיש זה בצורה רצינית ומסודרת.

הצעד המרכזי שיש לעשות הוא לבדוק האם מבנה המגורים שלנו נבנה על פי התקן הישראלי לעמידות מבנים ואם לא, להצטרף אל תמ"א 38.

*אין לראות בתוכן של אתר תמ”א 38 כדי המלצה או חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ עם עורך דין. מי שעושה שימוש בתוכן, עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף