tama38law_MainPic תמ
tama38law_MainPic תמ
פנייה לייעוץ אישי



תמ"א 38 – הישגי העשור האחרון

מיקומה הגאוגרפי של מדינת ישראל ידוע כעניין שבעובדה, כאזור אשר רעידת אדמה מתרחשת בו לעיתים קרובות ורעידת אדמה חזקה מתרחשת בממוצע פעם ב-80 שנים.

תמ"א 38 - הישגי העשור האחרון

עובדות אלה עולות בקנה אחד עם העובדה שמדינת ישראל שוכנת באזור השבר הסורי האפריקאי שבו היתכנות רעידות האדמה גבוהה מהרגיל.

תוכן עניינים

זוהי הדעה הרווחת אצל מומחים בתחום כי רעידת אדמה חזקה שתגרום לנזקים רבים, הינה רק עניין של זמן.

בשנת 2001 פרסם משרד מבקש המדינה דו"ח ביקורת בנושא "עמידות מבנים ותשתיות ברעידות אדמה". בעקבות ממצאי דו"ח זה, הטילה ממשלת ישראל דאז על ועדת ההיגוי לדון בליקויים שנמצאו בדו"ח ולהציע דרכים לתיקונם.

הפתרון – תמ"א 38

בשנת 2005 אישרה מדינת ישראל את תוכנית תמ"א 38 אשר אמורה להביא לכדי חיזוק מבנים במדינה אשר נחשבים "רעועים", שכן נבנו עובר לשנת 1980 ובהסתמך על תקן בטיחותי בלתי מספיק.

תוכנית זו מעמידה לרשות אזרחי המדינה הטבות ותמריצים שונים שנועדו לעודדם לחזק את המבנים שבבעלותם ואשר עומדים בקריטריונים הדרושים כמתאימים לתמ"א 38.

במרוצת השנים הובעה לא מעט ביקורת אודות התוכנית ובאשר ליעילותה, בעיקר בשל הקשיים המתעוררים בהוצאתה מן הכוח אל הפועל. כמענה לביקורת וקשיים אלו,

נחקקו חוקים והותקנו תקנות בשנים 2007-2009 אשר נועדו לשפר ולייעל את התוכנית.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

אם כן, מה הישגי תמ"א 38 בחלוף עשור שנים?

בקשות לביצוע תמ"א 38 שהוגשו לוועדות המקומיות לתכנון ובניה

בספטמבר 2009 פורסמו ממצאיו של סקר שנערך על ידי מנהל התכנון למועצה הארצית לתכנון ובנייה ובו נבדקו היבטים שונים הקשורים במתן אישורים על ידי הרשויות לבקשות לביצוע פרויקטים תמ"א 38.

לפי ממצאי סקר זה עולה כי בקשות רבות לתמ"א 38 נדחו מסיבות שונות ומגוונות וביניהן:

• חוסר אפשרות להרחבת דירות באזורים צפופים.

• אי התאמה בין תוכניות לחיזוק לבין תוכניות לשימור מבנים.

• תוכניות וחישובים שהוגשו לוועדות התכנון הינן באיכות ירודה.

• הוגשו תוכניות לחיזוק אשר אינן עומדות בהנחיות והוראות תמ"א 38.

נתונים אודות פרויקטים במסגרת תמ"א 38 ברשויות השונות

אם מספר הפרויקטים שהתבצעו עד כה במסגרת תמ"א 38 מלמד על אפקטיביות תמ"א 38, הרי שהנתונים שיובאו להלן, בהחלט מדאיגים ומאכזבים.

1. מיום אישור התוכנית בשנת 2005 ועד למועד כתיבת שורות אלו חוזקו סך הכל 17 מבנים בלבד ברחבי הארץ. רק לשם המחשת אפסיותו של מספר זה, יוזכר כי ההערכה היא שבישראל ישנם מאות אלפי מבנים הנדרשים חיזוק בפני רעידות אדמה.

2. בשנים 2007-2008 הוגשו לעיריית תל אביב בסה"כ 68 בקשות ליישום פרויקט תמ"א 38 אך חמור מכך- מספר הבקשות שאושרו, עומד על 9 בלבד.

3. בירושלים, נכון להיום, טרם החלו בביצוע פרויקטים תמ"א 38 ועדיין עסוקים בקביעת האזורים בהם ניתן יהיה לבצע פרויקטים אלו.

4. ברמת גן החלה לאחרונה תנופה ביישום פרויקטים של תמ"א 38 אם כי עדיין מדובר במספר בודד של מבנים, ואין בכך כדי לשנות את תמונת המצב.

5. יש לזכור כי ככל שמתרחקים מהמרכז לפריפריה, כך פוחתת כדאיות העסקה עבור הקבלן ומשכך עיקר הפעילות בתחום התמ"א 38 מתמקד בגוש דן, בו מחירי הנדל"ן גבוהים וכפועל יוצא התמורה עבור היזם גבוהה יותר.

סיכום ומסקנות

הנתונים שהובאו במאמר זה מלמדים כי נכון להיום תמ"א 38 אינה מספקת את פתרון מקיף לסכנתם של מאות המבנים במדינה שעלולים להינזק קשות מרעידת אדמה.

כאמור, בניסיון להוציא פרויקטים של תמ"א 38 נתקלו בעלי דירות ויזמים בקשיים בירוקרטיים, בחוסר כדאיות ובשלל מכשולים נוספים אשר לעיתים קרובות מסכלות את יישום התוכנית.

לאור הביקורת הרבה שנשמעה בקרב הציבור, נחקקו חוקים נוספים בשנים 2007-2009 אשר נועדו להטיב ולייעל את יישום התוכנית וטרם הגיעה השעה לעמוד על טיבם של חוקים אלו.

*אין לראות בתוכן של אתר תמ”א 38 כדי המלצה או חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ עם עורך דין. מי שעושה שימוש בתוכן, עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף