tama38law_MainPic תמ
tama38law_MainPic תמ
פנייה לייעוץ אישי



התחדשות עירונית במתחם רובינשטיין ביפו

בשנים האחרונות, בערים רבות בישראל מתבצעים פרויקטים של "התחדשות עירונית". בפרויקטים אלה, הופכים שטחים עירוניים, לרוב ישנים או ריקים, לחדשים ותוססים. לרוב, הדרך לעשות כן היא שדרוג וחיזוק מבנים ישנים ("תמ"א 38"), או הריסה מוחלטת של מבנים אלה ובניית מבנים חדשים לחלוטין במקומם ("פינוי-בינוי"). מאמר זה יעסוק בהתחדשות עירונית במתחם רובינשטיין ביפו.

התחדשות עירונית במתחם רובינשטיין ביפו

תוכן עניינים

מה כולל פרויקט ההתחדשות העירונית במתחם רובינשטיין?

פרויקט ההתחדשות העירונית במתחם רובינשטיין ביפו הוא פרויקט מסוג "פינוי-בינוי". הוא כולל הריסה של שניים-עשר בניינים שנבנו בשנות ה-60, שכל אחד מהם הוא בן שלוש או ארבע קומות. בסך הכל, פרויקט זה חל על 224 דירות ישנות.

הפרויקט כולל, במקום שניים-עשר בניינים אלה, בנייה של שמונה בניינים חדשים, שכל אחד מהם הוא בן כ-19 קומות, ובסך הכל עתידות להיבנות בפרויקט זה 850 דירות חדשות, כמעט פי ארבעה מכמות הדירות שיש כעת במתחם רובינשטיין.

בנוסף, דיירי המתחם צפויים לקבל דירה הגדולה בכ-25 מ"ר מדירתם המקורית, בתוספת ממ"ד, מרפסת שמש, חנייה תת-קרקעית וכן מחסן.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

פרויקט ההתחדשות העירונית במתחם רובינשטיין מלווה בקשיים

על אף האטרקטיביות שבפרויקט ההתחדשות העירונית במתחם רובינשטיין ביפו, מלווה פרויקט זה בקשיים רבים.

ב-2020, כ-6 שנים לאחר ההכרזה הראשונית על הפרויקט, ע"י חברת ש.ב.א, נשאר מתחם רובינשטיין כשהיה עוד בשנות ה-60, ללא כל אות לכך שהדבר צפוי להשתנות בזמן הקרוב.

בין הסיבות לכך, היא דרישת חברת ש.ב.א מדיירי המתחם לחתום על ייפוי כוח בלתי-חוזר, ללא יכולת לשנותו או לבטלו, וללא כל מגבלת זמן. למעשה, ניתן לומר שמדובר בהפקדה נצחית של הנכס בידי היזם (חברת ש.ב.א).

דיירי המתחם פנו, לדבריהם, לעיריית ת"א, וזו אמרה להם במפורש שאסור להם לחתום על הסכם שכזה. בתגובה, חברת ש.ב.א אמרה לאותם דיירים שאי-חתימתם מהווה סרבנות, מה שיגרום להעמדתם לדין.

עוד טענו הדיירים, שהיזם וכן עוה"ד שמייצג חלק מדיירי המתחם, לא נבחרו באופן מוסכם, וכשחלק מהם פנו לעו"ד אחרת שתייצג אותם, פנה אליה אותו עו"ד ואיים שיפנה ללשכת עורכי הדין.

בנוסף, טענה עיריית ת"א שהתוכנית שהציגה חברת ש.ב.א כלל לא תואמת את מדיניותה של העירייה הן באשר לאותו אזור, והן בכלל (לדוגמה – העירייה מאפשרת תוספת של עד 12 מ"ר לכל דירה, ולא 25 מ"ר כפי שכולל הפרויקט).

2022 – ניסיון עצמאי של הדיירים לקדם התחדשות עירונית

כיום (2022), מנסים דיירי מתחם רובינשטיין לקדם התחדשות עירונית באופן עצמאי. זאת, עקב, אי-ההתקדמות וכן אי-החוקיות בכל הקשור לפרויקט עליו הכריזה חברת ש.ב.א, כשבמקביל,

הזמן עובר ומצב הבניינים במתחם הולך ומחמיר יותר ויותר, ודיירי חלק מהבניינים במתחם כבר קיבלו מכתבי התראה מהעירייה, שמכריזים על בניינם כמסוכן.

לכן, החליטו דיירי המתחם להמשיך ולנסות לקדם בכוחות עצמם את ההתחדשות העירונית. לאחרונה הם בחרו נציגים רשמיים לקידום הפרויקט מ-13 בניינים במתחם, וכן הם החליטו לנסות ולבחור יזם ע"י מכרז.

לסיכום, מהמקרה של פרויקט ההתחדשות העירונית במתחם רובינשטיין ביפו, ניתן ללמוד כי על אף האטרקטיביות שפרויקט התחדשות עירונית מציע, חשוב לוודא שהוא אכן חוקי והוגן, בטרם מביעים הסכמה אליו.

בנוסף, גם אם פרויקט התחדשות עירונית בסופו של דבר לא יוצא לפועל, הדיירים יכולים לנסות ולקדם אותו באופן עצמאי.

*אין לראות בתוכן של אתר תמ”א 38 כדי המלצה או חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ עם עורך דין. מי שעושה שימוש בתוכן, עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף