tama38law_MainPic תמ
tama38law_MainPic תמ
פנייה לייעוץ אישי



התחדשות עירונית בתל אביב

לביצוע התחדשות עירונית יש שתי דרכים עיקריות: הריסה מוחלטת של בתי מגורים עירוניים ישנים, ובניית בתים חדשים במקומם (מה שמכונה "פינוי בינוי" – עקב כך שלצורך הבנייה המחודשת, על הדיירים להתפנות מבתיהם), או שדרוג וחיזוק של בתי מגורים עירוניים ישנים, ללא הריסתם המוחלטת ("תמ"א 38").

התחדשות עירונית בתל אביב

ישנן מספר ערים בישראל שעוברות תהליכי התחדשות עירונית. מאמר זה יתמקד בהתחדשות עירונית בתל אביב.

תוכן עניינים

אילו אזורים בתל אביב עוברים תהליכי התחדשות עירונית?

רוב האזורים בתל אביב עוברים תהליכי התחדשות עירונית, אך האזורים שבעיקר עוברים תהליכים שכאלה – הם, כמובן, האזורים הישנים יותר של העיר.

מדובר, למשל, בשכונות במזרח ובדרום תל אביב, כמו כפר שלם – שם ישנו בניין המיועד להריסה מוחלטת, ובמקומו מתוכנן להיבנות בית מגורים שיכיל יותר מ-100 דירות.

נכון לכתיבת שורות אלה, ידוע גם על בניין בשכונה זו שצפוי לעבור תמ"א 38, כלומר לא להיהרס לחלוטין אלא להשתרג – על ידי הוספת ממ"דים ומעלית.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

גם שכונת יפו ג' עוברת תהליך של התחדשות עירונית. התכנון בשכונה זו הוא לבנות בניין מגורים רב קומות שבו יגורו דיירים ותיקים, ולאחר מכן להרוס מספר בתי מגורים ישנים, ולבנות במקומם בתי מגורים חדשים. כלומר, ההתחדשות העירונית ביפו ג' נעשית בצורה של "פינוי בינוי".

כאמור, לא רק שכונות במזרח ובדרום תל אביב עוברות תהליכי התחדשות עירונית. גם שכונות במרכז/ב"צפון הישן" של תל אביב עוברות תהליכים שכאלה.

אך ברוב השכונות שנמצאות מצפון לנחל הירקון, כמו צהלה, נאות אפקה, תל ברוך, נופי ים וכדומה – בתי המגורים הם חדשים יחסית (רובם נבנו לפני פחות מ-30 שנים), ולכן שכונות אלה כמעט כלל לא עוברות תהליכי התחדשות עירונית.

למה פרויקטים רבים של התחדשות עירונית נעשים בתל אביב?

יש להבהיר, שבפרויקטים של התחדשות עירונית חייב להיות מעורב יזם. רצונם של הדיירים בפרויקטים אלה כשלעצמו, אינו מספיק. עיריית תל אביב, בניגוד ליתר העיריות בישראל, מציעה לתושביה את עזרתה בבחירת יזם אמין ומקצועי.

כלומר, תושבי תל אביב לא צריכים "לשבור את הראש" לבדם בבחירת יזם, אלא העירייה מסייעת להם בכך ולכן, הם יכולים להרגיש בטוחים שהיזם בפרויקט ההתחדשות העירונית אכן יכול להוציא לפועל את הפרויקט באופן הטוב ביותר, ולפחות מבחינת זהות היזם, אין להם כל סיבה להתנגד לפרויקט.

בנוסף, תל אביב עוברת תהליכים רבים של התחדשות עירונית מבחינה כלכלית – מדובר בעיר ששווי הקרקעות בה גדול פי שניים או אף יותר משווי הקרקעות בערים האחרות בישראל.

הקשיים בהתחדשות עירונית בתל אביב

אמנם, התחדשות עירונית בתל אביב היא כאמור פופולרית ביותר, אך למרות זאת היא מכילה גם קשיים.

אחד מקשיים אלה הוא תופעת הסרבנות להתחדשות עירונית בתל אביב, ו – ל"פינוי בינוי" בפרט. ישנם תושבים שמתגוררים בתל אביב כבר שנים ארוכות, ובאותו בניין בפרט.

מדובר בתושבים מבוגרים שלא רואים כל צורך לעזוב בגילם את בניינם ולעבור לגור בבניין אחר, ואף רואים קושי בדבר. סירובם של אותם דיירים יכול, בסופו של דבר, שלא להוציא את פרויקט ה"פינוי בינוי" אל הפועל, או לכל הפחות, לעכב אותו בזמן רב.

קושי נוסף הוא שפרויקטים של התחדשות עירונית הופכים את תל אביב לעיר צפופה ביותר, שכן פרויקטים שכאלה כוללים גם בניות בשטחים שלרוב כמעט ולא בונים בהם.

לסיכום, האזורים שבדרך כלל עוברים תהליכי התחדשות עירונית בתל אביב הם השכונות במזרח ובדרום העיר, וכן במרכז/ב"צפון הישן" של העיר.

פרויקטים רבים של התחדשות עירונית נעשים בתל אביב עקב כך שעיריית תל אביב, בשונה מיתר העיריות, מציעה לתושביה את עזרתה בבחירת יזמים לפרויקטים,

וכן עקב כך שהקרקעות בתל אביב שוות פי שניים או יותר מהקרקעות בשאר ערי ישראל. לצד זאת, חשוב לדעת שהתחדשות עירונית בתל אביב מכילה גם קשיים, כמו תופעת הסרבנות והעובדה שהעיר הופכת לצפופה ביותר.

*אין לראות בתוכן של אתר תמ”א 38 כדי המלצה או חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ עם עורך דין. מי שעושה שימוש בתוכן, עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף