tama38law_MainPic תמ
tama38law_MainPic תמ
פנייה לייעוץ אישי



תמ"א 38: 5 דברים שחשוב לדעת לפני שבוחרים עו"ד שילווה את הפרויקט

תמ"א 38 הינה תכנית מתאר ארצית אשר מטרתה – חיזוק מבנים בפני רעידות אדמה. התוכניות העיקריות הינן תמ"א 38/1 (חיזוק מבנים קיימים) ותמ"א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש).
תהליך התמ"א הינו תהליך מורכב וארוך. 

תמ"א 38: 5 דברים שחשוב לדעת לפני שבוחרים עו"ד שילווה את הפרויקט

על מנת להתמודד עם המורכבות בדרך הטובה ביותר ולהגן על זכויות הדיירים בבניין בו עתיד להתחיל הפרויקט יש לבחור עורך דין מלווה.

תוכן עניינים

תפקיד עורך הדין הינו לשמור על אינטרס הדיירים מול היזם מתחילת התהליך ועד סופו. ריכזנו לפניכם חמישה דברים שחשוב לדעת בטרם בוחרים עו"ד מלווה בעסקת תמ"א 38.

#1 בחירת עורך הדין

בטרם הנכם בוחרים עורך דין חשוב לדעת שלא כל עורך דין לענייני מקרקעין בהכרח יהיה בקיא בהליכי תמ"א 38.

עורכי הדין אשר בקיאים בהליכי תמ"א 38 עברו הכשרה ספציפית שכן, עסקאות בתחום התמ"א 38 שונות מאוד מעסקאות מקרקעין אחרות וכך גם ההליכים המשפטיים הכרוכים בעסקאות מסוג זה.

חשוב שתבחרו עורך דין בעל ניסיון מוכח אשר עסק בעברו בעסקאות דומות וליווה את הדיירים לאורך התהליך כולו (אל תתביישו לבקש המלצות מעורך הדין עצמו או לערוך חיפוש באינטרנט).

זכרו, עורך הדין הנבחר צריך להיות מקובל על כלל הדיירים בבניין ולכן חשוב לקבוע מפגש הכרות בין כלל הדירים לעורך הדין על מנת להכיר ולהתרשם.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

#2 תפקידו של עורך הדין המלווה

מאחר ופרויקט תמ"א 38 לוקח זמן, הרומן עם עורך הדין שתבחרו הולך להיות ארוך. עורך הדין שתבחרו ילווה אתכם לאורך התהליך כולו, שלב אחר שלב ויסתיים עם כניסתכם לדירתכם החדשה.

להלן יובאו מספר תפקידים שעל עורך הדין הנבחר לבצע:

  1. סיוע בבחירת יזם– כאמור, לפני שפונים ליזם נפנה תחילה לעורך דין ולא להיפך. בחירת יזם לפרויקט הינו שלב משמעותי. עורך הדין שלכם יסייע לכם בבחירת יזם אמין ומקצועי. בעניין זה חשוב להדגיש שעורך דין מטעם היזם (אף שפעמים רבות סידור זה זול ונוח משמעותית) פחות מומלץ ומומלץ לוודא שבין עורך הדין שבחרתם לבין היזם אין ולא היה קשר מקצועי.
  2. סיוע בבחירת נציגות לדיירים – עורך הדין יסייע לכם לבחור נציגות דיירים שתייצג אתכם ותקדם משא ומתן מול היזם.
  3. עריכת משא ומתן – אז בחרתם ביחד עם עורך הדין יזם מקצועי ועכשיו הגיע שלב המשא ומתן. שלב המשא ומתן הינו השלב בו למעשה מתווים את ביצוע הפרויקט, מה תקבלו, איך יראה הפרויקט וכו'. תפקיד עורך הדין בשלב זה הינו, לשמור על האינטרסים שלכם ולדאוג לתנאים המשתלמים ביותר בעבורכם. בסיום שלב זה ייחתם בינכם לבין היזם חוזה והפרויקט יצא לדרך.

#3 בחירת יזם בסיוע עורך דין המלווה

הגורם הראשון שתפנו אליו מהרגע שנתקבלה החלטה להתחיל בפרויקט התמ"א הינו עורך הדין. במסגרת תפקידיו הרבים, עורך הדין יסייע לכם לבחור יזם לפרויקט ויחסוך לכם בעיות עתידיות, לרבות חתימה על חוזים דרקוניים אשר לא בהכרח שומרים על האינטרסים שלכם.

#4 בחירת שמאי בסיוע העורך דין המלווה

ההמלצה הגורפת – תדאגו לשמאי מטעמכם! השמאי יבחן את הרווח הצפוי מהפרויקט, את יתרונות הפרויקט, יסיע בניהול משא ומתן מול היזם יתווה תשלומי איזון ככל שמי מדיירי הבניין מרוויח פחות בהשוואה לדיירים האחרים ועוד'.

#5 שכר טרחת עורך הדין המלווה פרויקט תמ"א 38

עורכי דין המלווים דיירים בפרויקט תמ"א 38 גובים סכומים שונים בהתאם למספר הדירות בבניין. שכר הטרחה יכול לנוע בין 13,000 – 23,000 ₪ (לדירה). לשמחתכם ברוב המקרים אינכם משלמים לעורך הדין והנושא בתשלום הינו היזם.

*אין לראות בתוכן של אתר תמ”א 38 כדי המלצה או חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ עם עורך דין. מי שעושה שימוש בתוכן, עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף