tama38law_MainPic תמ
tama38law_MainPic תמ
פנייה לייעוץ אישי



תמ”א 38 – פרויקט של בית משותף

אם אתם דרים בבית משותף מיושן פרויקט תמ"א 38 הוא הפתרון עבורכם שכן רעידת אדמה חזקה בישראל ממשמשת ובאה, אולי לא היום, אבל בעתיד כנראה שכן.

תמ”א 38 – פרויקט של בית משותף

על פי הערכות מומחים רעידת אדמה בישראל בעוצמה חזקה היא רק עניין של זמן. כיום קיימים מבנים רבים בישראל אשר לא עומדים בתקן של רעידות אדמה, ובמקרה של רעידת אדמה חזקה הם עלולים לקרוס. לשם כך הגתה הממשלה את תוכנית תמ"א 38.

תוכן עניינים

רעידת אדמה – עניין של זמן

  1. הערכות מומחים- על פי הערכות כל מאה שנה מתקיימת רעידת אדמה בעוצמה חזקה בישראל. ואכן הפעם האחרונה שהייתה רעידת אדמה חזקה באזורנו הייתה לפני כמאה שנה לערך. לשם כך הגתה ממשלת ישראל תוכנית מתאר ארצית בשם תמ"א 38. תוכנית זו עוסקת בחיזוק מבנים קיימים תוך מתן הטבות לדיירים בבית משותף אשר דרים במבנים אשר עונים לקריטריונים.
  2. יתרונות תמ"א 38- תמ"א 38 נושאת בחובה מספר יתרונות לדיירי בית משותף שלא ניתן להתעלם מהם. בראש ובראשונה התוכנית מחזקת את הבניין המשותף נגד רעידת האדמה, בנוסף התוכנית עושה שיפוץ חיצוני למעטפת הבניין המשותף על מנת לשפר את החזות שלו. מבחינת עיצוב פנים ישנו שיפוץ מחדש של חדר המדרגות ושל הלובי, מתווספת מעלית לבתים משותפים אשר לא קיימת בהם אחת כזו, וכמובן כתוצאה מכל השדרוג סביר ביותר שערך הבית המשותף יעלה.
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מטרתה הראשית של תמ"א 38

  1. תמריצים- מטרתו העיקרית של פרויקט תמ"א 38 הוא חיזוק מבנים משותפים אשר לא נבנו על פי התקן על מנת לשפר את עמידותם של אותם מבנים אם וכאשר תהיה רעידת אדמה. על מנת לעודד דיירים בבית משותף מיושן בדרך כלל להסכים על יישום הפרויקט בביתם הגתה המנהלת אשר אחראית ליישום הפרויקט תמריצים אשר יעודדו את התיירים ליישם את החיזוק. המנהלת מתנהגת כגוף עסקי לכל דבר ועניין ומעמידה לתיירים פתרון פשוט שלא מלווה בעלות כספית מצד הדיירים בבית המשותף.
  2. שלבי התוכנית- יישום התוכנית מתבצע בכמה שלבים. תחילה המנהלת דואגת לכך שתגובש הסכמה בין כל הדיירים בבית המשותף. לאחר מכן המנהלת עורכת בדיקות מקיפות לבית המשותף אשר נערכות על ידי אנשי מקצוע מומכים. אם נמצא הבית המשותף ככשיר לביצוע הפרויקט, המנהלת פונה אל מאגר הקבלנים הפרטי שלה ועורכת מכרז על יישום התוכנית. בנוסף הדיירים לא צריכים לשבור את הראש עם הקבלן על המשא ומתן שכן המנהלת מנהלת את המשא ומתן עם הקבלן ובעצה ואף ממנה עורך דין מטעמה ומפקח שיעקוב אחרי התקדמות הפרויקט בבניין המשותף. למעשה המחיר היחיד שדיירי הבית המשותף צריכים לשלם הוא מספר חודשי עבודות שטח ושכנים חדשים שמתווספים לבית המשותף כתוצאה מאחוזי הבנייה שהקבלן מקבל בתמורה להשתתפותו בפרויקט. הערכות אומרות שלבסוף ערך דירתם של הדיירים אשר השתתפו בפרויקט עולה בכ20% – 30%.

כיצד מתווספות תוספות למבנה

  1. איך זה מתבצע– תוספות יחידות דיור למבנה מתבצעות על ידי סגירת עמודים או תוספת אגף והן אלה אשר מהוות תמריץ לכך שקבלנים ישקיעו מכספם לטובת שיפוץ המבנה. הדירות החדשות שנמכרות הן למעשה המימון לחיזוק המבנה ואף מהוות בעצמן כמעין חיזוק למבנה.
  2. שינוי החוק- על מנת להאיץ את הפרויקט כך שכל הבתים המשותפים הזקוקים לשיפוץ יטופלו, יוזמים כעת חוק אשר יסתפק רק בהסכמת רוב הדיירים להחלת התוכנית ולא בהסכמת כל הדיירים כמו שקורה היום.

*אין לראות בתוכן של אתר תמ”א 38 כדי המלצה או חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ עם עורך דין. מי שעושה שימוש בתוכן, עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף