tama38law_MainPic תמ
tama38law_MainPic תמ
פנייה לייעוץ אישי



מה צריך לדעת לפני שתחליטו על פתיחת תיק גירושין

בישראל כידוע, ענייני נישואין וגירושין זוכים לסמכות מיוחדת בבתי הדין הדתיים וגם לסמכות שיפוט מקבילה בבית המשפט לענייני משפחה. אם כך, אז מה צריך לדעת לפני שתחליטו על פתיחת תיק גירושין?

מה צריך לדעת לפני שתחליטו על פתיחת תיק גירושין

תוכן עניינים

בקשה ליישוב סכסוך במשפחה

כאשר בני זוג מחליטים על סיום קשר הנישואין בניהם, הם חייבים לנסות תחילה לפתור את המחלוקת בניהם על ידי בקשה ליישוב סכסוך. מדובר במעין שלב מקדים לפתיחת תיק הגירושין. את הבקשה יש להפנות ליחידת הסיוע בבית הדין הדתי או בבית המשפט לענייני משפחה, על פי בחירתו של המבקש.

תפקידה העיקרה של יחידה הסיוע הוא לעזור לבני הזוג לבחון דרכים ליישוב הסכסוך בניהם בהסכמה ובדרכי שלום. היחידה מורכבת מעובדים סוציאליים, פסיכולוגים ומגשרים ובעלי הכשרה ייעודית לטיפול בסכסוכים בתוך המשפחה.

לאחר הגשת הבקשה, הצדדים צפויים לקיים סדרת פגישות עם אנשי יחידות הסיוע. מטרת הפגישות בראש ובראשונה תהיה להעניק לצדדים מידע אודות ההליכים וההשלכות המשפטיות הנובעות מהליך הגירושין.

וכן לבחון עבורם דרכי פעולה לסיום הקשר בהסכמה וללא התדיינות ממושכת בערכה שיפוטית.

בתום סדרת הפגישות יודיעו הצדדים ליחידת הסיוע אם הם מאמצים את המלצותיה וכן אם הם מעוניינים להמשיך להליך של גישור. כלומר, להמשיך בדיאלוג משותף ולהתגרש בהסכמה או שמא המבוי סתום וכי אין מנוס מהכרעה של ערכאה שיפוטית בעניינם.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

פתיחת תיק גירושין והעניינים הכרוכים בו

לאחר כישלון הפגישות ליישוב סכסוך בהסכמה ובדרכי שלום, יעמדו לרשות הצד שהגיש את הבקשה כאמור, 15 ימים לפתיחת תיק גירושין. כאשר את תביעת הגירושין עצמה יש להפנות במרבית המקרים אך ורק לבית הדין הדתי המתאים.

כך לדוגמה, כאשר מדובר בבני הזוג יהודיים, תביעת הגירושין ברבנות בניהם תידון בבית הדין הרבני בלבד. אולם, יתר העניינים הנלווים לגירושין בניהם יהיו נתונים לסמכות שיפוט מקבילה, כלומר, גם לבית המשפט לענייני משפחה. כך שעניינים נלווים לגירושין כגון:

  1. חלוקת הרכוש המשותף
  2. קביעת משמורת לילדים והסדרי ראייה איתם
  3. קביעת דמי מזונות ומדור (מגורים) לאישה והילדים

יכולים להיות מוכרעים בבית הדין הרבני, או לחלופין בבית המשפט לענייני משפחה. הבחירה כאמור, נתונה לצד שהקדים את האחר.

עם זאת, אם הצד שהקדים את האחר, לא פעל בתוך 15 הימים מיום כישלון המגעים ליישוב הסכסוך, או אם הגיש תביעתו רק על חלק מהעניינים הנלווים, אזי רשאי הצד השני להגיש זאת על פי בחירתו שלו.

ייצוג משפטי מתאים

על אף שההליך המקדמי לגירושין אינו בהכרח מצריך ליווי של עורך דין, הניסיון מוכיח כי על מנת שתוכלו לעמוד על זכויותיכם במסגרת פירוק חיי הנישואין, חשוב מאוד להיוועץ על כך עם גורם מקצועי ומנוסה.

להבדיל מהטיפול של יחידת הסיוע, אשר מטרתו להבהיר את השלכות הגירושין ולקיים דיאלוג חיצוני לערכאה השיפוטית, ליווי עורך דין לפתיחת תיק גירושין, כבר מהרגע בו הנכם מתלבטים על עתיד חיי הנישואין, יעניק לכם יתרון בניהול ההליך וגם וודאות אמיתית בנוגע לעתיד.

באמצעות עורך דין תוכלו לדעת היטב מהן הזכויות המגיעות לכם ואיך אפשר להבטיח את חלכם בהם. לא פעם מתגלה בשלב מתקדם בהליך הגירושין, כי אחד מבני הזוג הסתיר נכסים מהצד האחר לאורך כל שנות הנישואין. בדיקת עורך דין תסייע לכם לדעת מה חלקכם בזכויות כגון:

  1. חסכנות שנצברו
  2. זכויות פנסיוניות של בן/ת הזוג
  3. כספים בחשבונות בנק נפרדים
  4. נכסים שהתקבלו בירושה

מעבר לוודאות הכלכלית שבדבר, לא פעם מוצאים עצמם בני זוג לאחר הגירושין בתחושת קיפוח והחמצה, שכן רק בדיעבד התברר להם, כי הם ויתרו או לא פעלו בנחישות מספיקה למימוש מלוא זכויותיהם.

לסיכום, לפני שתחליטו אם לפתוח תיק גירושין, מומלץ כי תיוועצו תחילה עם עורך דין המומחה בכך.

*אין לראות בתוכן של אתר תמ”א 38 כדי המלצה או חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ עם עורך דין. מי שעושה שימוש בתוכן, עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף