tama38law_MainPic תמ
tama38law_MainPic תמ
פנייה לייעוץ אישי



בניית ממד – סיכויים וסיכונים

בניית ממד – סיכויים וסיכונים

תוכן עניינים

בניית ממד – סיכויים וסיכונים

בניית ממד היא אחת ההטבות הכדאיות ביותר אשר ניתן לקבל במסגרת פרויקט תמ"א 38 ולמעשה, מדובר באחד התמריצים העיקריים, אשר בזכותם, בעלי דירות בוחרים להצטרף אל התוכנית.

הממד הוא מרחב מוגן דירתי וכשמו כן הוא, תפקידו להגן על דיירי הבית בשעת חירום, אם בשל רעידת אדמה ואם בשל מתקפת טילים.

חשיבותו של הממד ברורה לכל שכן לצד הסכנה הביטחונית התמידית בה מצויה ישראל, ישנו חשש מבוסס כי בעתיד, תתרחש בארץ רעידת אדמה. דירה ללא ממד מסכנת את חיי המשפחה!

החל משנות התשעים, נבנות בישראל דירות עם ממד אך היות שתמ"א 38 פונה אל מבנים אשר נבנו לפני 1980, ברובם הגדול אין ממד ועל כן, בניית ממד, הופכת להטבה החשובה ביותר בפרויקט, עבור המבנים המשתתפים.

היתרונות של בניית ממד ברורים אך למרבה הצער, תוספת של ממד במסגרת תמ"א 38 אינה מובנית מאליה, כך שנוצר מצב כי הסיכוי של בניית ממד אינו גבוה אך הסיכון להיוותר ללא ממד הוא סיכון גבוה מאוד, לאור הסכנה הביטחונית בארץ ולאור הסכנה מרעידת אדמה.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

בניית ממד – מה הסיכוי?

ראשית כל, חשוב להבין כי הסיכוי לבניית ממד עולה ככל שהאזור הגיאוגרפי בו ממוקם המבנה, הוא מבוקש יותר. מדוע? היזם יסכים לבנות ממד רק אם הפעולה הזו כדאית לו מבחינה כלכלית, ועל כן, ככל שערך הקרקע גבוה יותר, כך גדל כוח המיקוח של בעלי הדירות.

ערכו של הנדל"ן גבוה? כך גדלים הסיכויים כי בניית ממד תהיה חלק מן ההטבות שיקבלו בעלי הדירות.

כאשר ערך הקרקע נמוך, אך ישנה בכל זאת התעניינות מצד היזם לבצע את הפרויקט, יש לנהל משא ומתן לקבלת ההטבה של בניית ממד. במסגרת המו"מ, יוכלו בעלי הדירות לוותר, אם יש צורך בכך, על הטבות אחרות, על מנת לקבל את הממד.

מה קורה אם היזם מסרב לבנות ממד? במקרה שכזה, עומדות בפני בעלי הדירות שתי אפשרויות. האחת היא לפנות ליזמים אחרים אשר ייתכן ויסכימו לבנות ממד בכל דירה.

האופציה השנייה היא לוותר על בניית ממד אך אם עושים זאת, יש לוודא כי בתמורה לוויתור זה, מקבלים הדיירים את כל ההטבות האחרות שבפרויקט, לרבות מרפסת שמש, מעלית, שיפוץ הלובי וכדומה.

דירה ללא ממד – הסיכונים

בשעת חירום מכל סוג שהוא, קיומו של ממד בביתנו הוא הכרחי ביותר. העדרו של ממד, מהוו סיכון ביטחוני גדול ולכן, כדאי לעשות כל מאמץ כדי שבכל בית ובית יהיה ממד. מאז שנות התשעים, לא דורש תקן הבנייה, בניית ממד בכל דירה אך בעבר, הדבר היה שונה ועל כן, מבנים אשר נבנו טרם 1980, הם ללא ממד.

תמ"א 38 נותנת הזדמנות שנייה לבעלי הדירות החיים בבית ללא ממד, לקבל תוספת של ממד לביתם, במסגרת הפרויקט. לכן, כאשר פותחים במשא ומתן עם היזמים הפוטנציאלים, חשוב מאוד להבהיר את עמדת בעלי הדירות לגבי בניית ממד.

אין ספק כי ישנן הטבות אטרקטיביות אחרות במסגרת תמ"א 38 אך לא ניתן להשוות את חשיבותן אל זו של בניית ממד.

הממד נועד להגן על חיי אדם מפני כל סכנה, בין אם מדובר באיום של נשק כימי או ביולוגי ובין אם מדובר בסכנה של רעידת אדמה. הממד נמצא בתוך הבית ולכן הגישה אליו מיידית.

הסיכון הקיים בהעדרו של ממד, הוא גבוה למדי, במציאות העכשווית ולכן, כדאי מאוד להתעקש על בניית ממד, כחלק מההטבות של תמ"א 38.

ישנן הטבות אטרקטיביות אחרות במסגרת תמ"א 38 אך לא ניתן להשוות את חשיבותן אל זו של בניית ממדבניית ממד – מעלה את ערך הנכס

אחד מגורמי המשיכה הגדולים של תמ"א 38 הוא השבחת הנכס. כל מבנה מגורים אשר מממש את זכותו ליהנות מתמ"א 38, זוכה לקבל נכס עמיד יותר, יפה יותר, אשר ערכו עלה בעשרות אחוזים. כיצד מעלה תמ"א 38 את ערך הנכס?

  1. עבודת החיזוק: ראשית לכל, עבודות חיזוק המבנה, מעלות את ערכו.
  2. שיפוץ: מבנה המשתתף בפרויקט תמ"א 38, זוכה לשיפוץ חיצוני של הבניין ולשיפוץ פנימי של חדר המדרגות והלובי. מבנה משופץ הוא בהכרח מבנה שערכו הכספי עולה.
  3. בניית ממד: תוספת של ממד היא תוספת של עוד חדר בבית, פעולה המעלה באופן משמעותי את ערך הנכס. נוסף על זאת, אין המדובר בעוד חדר רגיל אלא במרחב מוגן.
  4. הוספת מרפסת: אחת ההטבות האטרקטיביות של תמ"א 38 היא בניית מרפסת. אין המדובר רק בשיפור איכות החיים וההנאה מן הבית אלא גם בהעלאה משמעותית של ערך הנכס.

בניית ממד היא חשובה וחיונית בכדי לשמש כמקלט בשעת חירום. הסיכוי לבניית ממד במסגרת תמ"א 38 עולה ככל שערך הנכס והקרקע גבוהים יותר וככל שבעלי הדירות ישכילו לנהל משא ומתן יעיל מול היזם בעניין זה.

העדרו של ממד מהווה סכנה ממשית לחיי בני המשפחה ולכן, יש לעשות כל מאמץ כדי בכל בית יהיה ממד.

*אין לראות בתוכן של אתר תמ”א 38 כדי המלצה או חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ עם עורך דין. מי שעושה שימוש בתוכן, עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף