tama38law_MainPic תמ
tama38law_MainPic תמ
פנייה לייעוץ אישי



מתחמי התחדשות עירונית לשנת 2024

ההתחדשות העירונית, היא כלי חשוב בידי הרשויות המקומית, לצורך שיפור נראות פני העיר, הגדלת היצע הדירות באזור המגורים, וחידוש ושיפוץ הבניינים הישנים בעיר.

בשנים האחרונות הביקוש לדירות מגורים חדשות רק הולך וגדל, בעוד מחירי הדירות מרקיעים שחקים.

לפיכך, ישנה חשיבות עצומה בשמירה על הרצף והמשך העבודה בתחום ההתחדשות העירונית, במיוחד לאחר פתיחת מלחמת "חרבות ברזל" באוקטובר 2023.

פרויקטים של התחדשות עירונית יבטיחו בניית דירות חדשות וממוגנות – הן מפני רעידות אדמה והן מפני מתקפת טילים.

תוכן עניינים

הכרזה על מתחמי פינוי בינוי ל – 2024

בחודש נובמבר 2023, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית פרסמה 14 מתחמי פינוי בינוי חדשים במגוון ערים, בכל רחבי הארץ.

פינוי בינוי, הוא מסלול בהתחדשות עירונית, במסגרתו הורסים מתחם של בניינים מן היסוד, ובמקומם בונים בניינים חדישים ומשופצים.

מתוך 14 המתחמים, שמונה מהם מצויים תחת "מסלול רשויות", המחולקים למתחמים שכבר אושרו ולמתחמים שיאושרו לאחר הבחירות לרשויות המקומית; ושישה מהם תחת "מסלול מיסוי".

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

ההכרזה על מתחם פינוי בינוי, משמעותית בשני היבטים:

  1. ההכרזה מקנה ליזם את הטבות המס הקבועות בחוק בנוגע למימוש פרויקט פינוי בינוי;
  2. ההכרזה מחילה על הפרויקט את ההסדרים הקבועים בחוק בנוגע לחיוב דיירים סרבנים לחתום על עסקאות פינוי בינוי.

המתחמים שהוכרזו תחת מסלול רשויות

מסלול הרשויות, הוא מסלול במסגרתו הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית היא המתכננת את המתחמים, ומעניקה תקצוב מלא לתכנון ולעבודה חברתית. זאת, בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית שבשטחה המתחם מתוכנן.

בת ים – מתחם השקמה

המתחם ממוקם בשכונת הנביאים, המצוי בין הרחובות הנביאים והאורגים. יש במתחם 256 יחידות דיור אשר עתידות להיהרס, כאשר במקומן יוקמו 695 יחידות דיור חדשות, נוסף על 2,500 מ"ר לטובת מסחר. מימון הרשות הממשלתית עומד על 2 מיליון ש"ח.

חולון – מתחם התותחנים 9-17

המתחם ממוקדם בשכונת תל גיבורים, בין רחוב התותחנים וכביש איילון. יש במתחם 104 יחידות דיור אשר עתידות להיהרס, כאשר במקומן, יוקמו 300 יחידות דיור חדשות, נוסף על 2,240 מ"ר לטובת מסחר, ו-6,400 מ"ר לטובת משרדים. מימון הרשות הממשלתית עומד על 1.4 מיליון ש"ח.

יבנה – מתחם דוכיפת

המתחם ממוקם בשכונת נאות בן גוריון ברחוב דוכיפת, הסמוכה לשדרות הסנהדרין. יש במתחם 199 יחידות דיור אשר עתידות להיהרס, כאשר במקומן, יוקמו 1,011 יחידות דיור חדשות. מימון הרשות הממשלתית עומד על 2 מיליון ש"ח.

קריית ביאליק – מתחם קק"ל

המתחם ממוקם בשכונת כפר ביאליק, המצוי בין הרחובות קרן קיימת לישראל ושדרות ההסתדרות. יש במתחם 288 יחידות דיור אשר עתידות להיהרס, כאשר במקומן, יוקמו 1,532 יחידות דיור חדשות, נוסף על 1,860 מ"ר לטובת מסחר, ו-1,600 מ"ר לטובת משרדים. מימון הרשות הממשלתית עומד על 2.5 מיליון ש"ח.

רחובות – מתחם גוש עציון

המתחם ממוקם בשכונת קריית דוד, הסמוכה לרחוב ההגנה. יש במתחם 197 יחידות דיור אשר עתידות להיהרס, כאשר במקומן, יוקמו 671 יחידות דיור חדשות, נוסף על 1,620 מ"ר לטובת מסחר. מימון הרשות הממשלתית עומד על 1.8 מיליון ש"ח.

המתחמים שיוכרזו במסלול הרשויות לאחר הבחירות המוניציפליות

האישור בנוגע לשלושת המתחמים הנותרים, עתיד להינתן על ידי מועצת העיר, לאחר קיום הבחירות לרשויות המקומיות, שנדחו מתאריך 31.10.23 בעקבות המלחמה, לתאריך 30.01.24 (נכון לחודש דצמבר 2023).

גדרה – מתחם שפירא

המתחם ממוקם בשכונת נווה משה, בין הרחובות ויצמן, שפירא וסברדלוב. יש במתחם 338 יחידות דיור אשר עתידות להיהרס, כאשר במקומן, יוקמו 1381 יחידות דיור חדשות, נוסף על 1,500 מ"ר לטובת מסחר. מימון הרשות הממשלתית עומד על 2.6 מיליון ש"ח.

נהריה – מתחם ויצמן-רמז

המתחם ממוקם בשכונת קריית דוד, בין רחוב ויצמן לדוד רמז. יש במתחם 182 יחידות דיור אשר עתידות להיהרס, כאשר במקומן, יוקמו 910 יחידות דיור חדשות, נוסף על 800 מ"ר לטובת מסחר. מימון הרשות הממשלתית עומד על 2 מיליון ש"ח.

נהריה – מתחם ההסתדרות

המתחם ממוקדם בשכונת גבעת כצנלסון, בין רחוב פנחס לבון לוולפסון. יש במתחם 31 יחידות דיור אשר עתידות להיהרס, כאשר במקומן, יוקמו 641 יחידות דיור חדשות, נוסף על 4,300 מ"ר לטובת מסחר. מימון הרשות הממשלתית עומד על 1.9 מיליון ש"ח.

מתחמים שהוכרזו במסלול מיסוי

תכנון המתחמים במסגרת מסלול המיסוי, מתבצע ביוזמת יזמים פרטיים שונים.

חולון – מתחם ראש פינה

המתחם ממוקם בשכונת נאות שושנים, המצוי בין רחובות ההסתדרות, האלוף ברקאי, ראש פינה וקדושי בלזן. יש במתחם 247 יחידות דיור אשר עתידות להיהרס, כאשר במקומן, יוקמו 838 יחידות דיור חדשות. יזם הפרויקט הוא "קרסו נדל"ן בע"מ".

נס ציונה – מתחם הטייסים

המתחם ממוקם בשכונת רמת בן צבי, בין רחובות הטייסים, ששת הימים ומשה סנה. יש במתחם 120 יחידות דיור אשר עתידות להיהרס, כאשר במקומן, יוקמו 387 יחידות דיור חדשות. יזם הפרויקט הוא "היישוב החדש שותפות מוגבלת".

נתניה – מתחם רזיאל

המתחם ממוקם בשכונת נאות הרצל, בין רחוב דרך רזיאל לדוד ילין. יש במתחם 34 יחידות דיור אשר עתידות להיהרס, כאשר במקומן, יוקמו 132 יחידות דיור חדשות. יזם הפרויקט הוא "בוני התיכון פינוי בינוי רזיאל נתניה בע"מ".

קריית אונו – מתחם הצבר

המתחם ממוקדם בשכונת רימון, המצוי בין רחובות הצבר, לוי אשכול ויעקב דורי. יש במתחם 80 יחידות דיור אשר עתידות להיהרס, כאשר במקומן, יוקמו 24 יחידות דיור חדשות. יזם הפרויקט הוא "אשדר ייזום ובניה בע"מ".

רמת גן – מתחם שלם ב' 14/16

המתחם ממוקם בשכונת רמת שקמה, בין רחוב שלם לרחוב הטייסים. יש במתחם 43 יחידות דיור אשר עתידות להיהרס, כאשר במקומן, יוקמו 132 יחידות דיור חדשות. יזם הפרויקט הוא "רוטשטיין נדל"ן התחדשות עירונית בע"מ".

תל אביב – מתחם אופטושו ליוויק

המתחם ממוקם בשכונת קריית שלום, בין כביש איילון ורחוב ליוויק. יש במתחם 118 יחידות דיור אשר עתידות להיהרס, כאשר במקומן, יוקמו 335 יחידות דיור חדשות. יזם הפרויקט הוא "קרסו נדל"ן בע"מ".

סיום

במאמר זה סקרנו את 14 מתחמי הפינוי בינוי החדשים, עליהם הכריזה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, לקראת שנת 2024.

הכרזה זו, נושאת עימה משמעות גדולה אף יותר לאחר פריצת המלחמה, הן לצורך השמירה על רציפות הפעילות בשוק הנדל"ן בישראל, והן לצורך בניית יחידות דיור חדשות וממוגנות יותר לאזרחי ישראל.

*אין לראות בתוכן של אתר תמ”א 38 כדי המלצה או חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ עם עורך דין. מי שעושה שימוש בתוכן, עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף