tama38law_MainPic תמ
tama38law_MainPic תמ
פנייה לייעוץ אישי



תמ"א 38/1 – זכויות הגיל השלישי בהתחדשות עירונית

תוכן עניינים

מהם הקשיים איתם מתמודדים בני הגיל השלישי בתמ"א 38?

הדרך להתחדשות ולהנאה מפרויקטים של התחדשות עירונית, מלווה בקשיים רבים עבור כלל דיירי הבניין. קשיים אלו עשויים להיות קשים יותר עבור בני הגיל השלישי שגרים בו ונמצאים בשלב אחר בחייהם. לכן, לקראת יציאה לדרך של תמ"א 38 יש צורך בהכנה פיזית ומנטלית לקראת ההליך.

ראשית, אוכלוסיית הגיל השלישי היא בעלת נטייה להשפעה רבה יותר של גורמי 'מקצוע'. יזמים רבים עשויים להפעיל לחץ רב בתקופת חתימה החוזה. אותו הלחץ מנוצל כדי להוביל את דיירים אלה לחתום על חוזה עם תנאים שנוגדים את ההגנות שחייבים לקבל ופגיעה בזכויות הקנייניות שלהם.

שנית, הבנה כי בתקופת הפרויקט גרים בתוך אתר בנייה. בשונה מאוכלוסייה כללית שקמה בבוקר ויוצאת לעבודה ועוד פעילויות רבות ואחרות. אוכלוסיית הגיל השלישי מבלה שעות רבות בבית, ואינה 'מדלגת' על שעות הבנייה והרעש מחוץ לו.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

גורם הרעש אינו היחיד, ואתר בנייה יכול להיות מסוכן לאוכלוסיות מבוגרות. מכשולים בשטחים הציבוריים, לכלוך תמידי והקטנת המדרגות בצורה משמעותית כדי לייצר מקום למעלית החדשה. חשוב מאוד כי הקבלן יהיה מודע לאוכלוסייה זו שמתגוררת בפרויקט כדי שיוכל להיות רגיש אליה כמה שרק ניתן.

שלושת האפשרויות אותן צריך הקבלן להציע לדיירי בני הגיל השלישי

חוק פינוי בינוי, וחוק התמ"א מכילים בתוכם סעיפים שמתחשבים באוכלוסיות מבוגרות בנות הגיל השלישי. במסגרת החוקים, ניתנים מספר פתרונות ואפשרויות שנועדו להקל על אוכלוסייה זו לקחת חלק בפרויקט או לפחות לא למנוע אותו.

שלוש חלופות אפשריות לקשישים מעל גיל 75:

אפשרות ראשונה היא, הצעת "חלופות". תשלומי איזון והעברה לבית אבות, או קבלת דירה חלופית בשווי דירת התמורה, ואו קבלת סכום כסף לרכישה של דירה חלופית בשווי הדירה הקודמת. אפשרות שנייה היא, קבלת שתי דירות בשווי מצטבר לדירת התמורה. אפשרות שלישית, דירה יותר קטנה מדירת התמורה ובנוסף לכך סכום כסף. חשוב לומר כי בטווח גילאים זה, הקבלן מחליט מהי האפשרות שתוענק ולא הקשיש עצמו.

במידה והקשיש עבר את גיל 80, משתנות במעט האפשרויות שעומדות לרשותו. אפשרות ראשונה, העברה לבית אבות וקבלת תשלומי איזון. אפשרות שנייה היא, דירה חלופית במקום אחר בעלת ערך דומה לדירת התמורה.

ואפשרות שלישית, קבלת סכום כספי לקניית דירה חלופית במקום שהדייר יבחר לפי ערך השווי של דירת התמורה. חשוב לציים כי במידה והקשיש עבר את גיל 80, אפשרות הבחירה נמצאת בידיו ולא בידי הקבלן כמו במקרה בו הקשיש מעל גיל 75 בלבד.

מתי דייר 'קשיש' יכול לסרב לפרויקט התחדשות עירונית?

חלוקת הגילאים משפיעה גם על כשרות הסירוב של הקשיש. סירובו של קשיש מעל גיל 75 שנים ייחשב כ'סביר' במקרים הבאים:

במקרה בו, מלאו לקשיש (בעל הדירה) 75 שנים בעת מועד החתימה הראשון על הסכם פינוי הבינוי. כמו כן, סירוב נוסף שיחשב סביר הוא אם הקשיש התגורר הדירה לפחות שנתיים לפני שמלאו לו 75 שנים.

בנוסף, סירובו של קשיש מעל גיל 75, יחשב סביר כאשר לא הוצעו לו החלופות האפשריות בידי היזם. חשוב לציין כי אפשרויות אלה מעוגנות בתיקון 6 לחוק הפינוי והבינוי ולכן חשוב לעמוד על קבלתם.

במידה ומלאו לקשיש מעל 80 שנים, סירובו יהיה סביר במספר מקרים. ראשון, אם לפני שהדייר הראשון חתם על הסכם הפינוי בינוי כבר היה בן 80 שנים. מקרה נוסף, אם התגורר בדירה שנתיים לפחות לפני שמלאו לו 80 שנים. כמו כן, תנאי הצעת החלופות נכון גם כאן.

תמריצים 'מיוחדים' לגיל השלישי בפרויקט תמ"א

על מנת שפרויקטים של התחדשות עירונית לא יתקעו, קיימים תמריצים נוספים כדי להניע את ציבור הגיל השלישי להשתתף בפרויקט.

ארנונה – הנחה בארנונה אינה מחויבת מכוח החוק, אבל הוא מאפשר לרשות המקומית להפעיל שיקול דעת ולתת הנחה משמעותית בארנונה. הנחה זו תתקבל בדר"כ אם זוהי דירתכם היחידה. ברוב המקרים, ההנחה תהיה על סכום ההפרש מהדירה הישנה.

פטור תשלום ניהול ותחזוקה – חוק רשות ממשלתית להתחדשות עירונית מגדיר כי במידה והגעתם לגיל פרישה והנכם מקבלים גמלה של הבטחת הכנסה, תהיו זכאים לפטור קבוע למשך 5 שנים.

לאור האמור, נראה שלמרות הקשיים שצפויים לבני הגיל השלישי בעת פרויקט התחדשות עירונית, היתרונות עולים על החסרונות. חשוב לתת את כל המידע הנדרש בכדי לרכוש את אמונם שיאפשרו את הצלחת הפרויקט.

*אין לראות בתוכן של אתר תמ”א 38 כדי המלצה או חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ עם עורך דין. מי שעושה שימוש בתוכן, עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף