tama38law_MainPic תמ
tama38law_MainPic תמ
פנייה לייעוץ אישי



התחדשות עירונית בעולם

התחדשות עירונית מקומית, ידועה לנו והפכה למושג שכיח בישראל בעשור האחרון. תמ"א 38 ופינוי בינוי, הם כבר לא מילים גסות. אבל מה קורה בעולם?

התחדשות עירונית בעולם, דומה לתהליכים שמרחשים בישראל. הם מנוע כלכלי, חברתי ותחבורתי. נראה שההתחדשות העירונית העולמית נמצאת צעד קדימה.

תוכן עניינים

מה זה התחדשות עירונית?

התחדשות עירונית מוכרת לנו בעיקר בתחומי הבנייה. בישראל יש שני סוגים עיקריים, הראשון הוא תמ"א 38, בו מבצעים חיזוק לבניינים ישנים מפני רעידות אדמה. הקבלן מקבל זכויות בנייה ונהנה ממכירת הדירות הנוספות.

הסוג השני, הוא פינוי – בינוי. בפרויקטים אלה, מדובר לרוב ביותר מבניין בודד, ומתבצעת בנייה מחדש של אותם מבנים. בשני סוגי הפרויקטים, ישנה חשיבות לשיפור הסביבתי, התשתיתי והכלכלי של אותו האזור.

מדיניות ההתחדשות העירונית קיימת למעלה ממאה שנה. היא תופסת נתח משמעותי בקידום החברה בידי הממשלות שמובילות את המדינות, כי הפעולה מסייעת לשלושה תחומים שונים, איכות הדיור, תחבורה ותשתיות, ופיתוח כלכלי.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

התחדשות עירונית בתחבורה

נהוג לשייך את המונח לבנייה וחיזוק של מבנים, אך בפועל תחום ההתחדשות רחב בהרבה. התקדמות התעשייה מאפשרת הסדרת מערכי תחבורה ציבורית טובות יותר, יעילות יותר ומותאמות לאורח חיי התושבים.

רשות שהגדירה אזור כמיועד להתחדשות עירונית, אינה מחפשת רק את חיזוק הבניינים, ושיפור חזותם. מערך ההתחדשות מטיל על היזם חובות הקשורות לתחום התשתית הסביבתית.

לפיכך, מצב התחבורה בפרויקט התחדשות עירונית, יהיה משופר בסופה. התשתית תאפשר נסיעה בטוחה של אוטובוסים, ריבוי תחנות והנגשת האזור ללב הכלכלי של העיר. עקרון מנחה בתכנון של תחבורה ציבורית הוא, שכל 400 מטרים צריכה להיות תחנה.

לאור העובדה שהפרויקטים מתקיימים בשכונות מוחלשות בהרבה מהמקרים, ישנה שאיפה לשפר להם גם את אפשרויות התעסוקה באמצעות תחבורה ציבורית. לפי בדיקות שנעשו, ברגע שאדם נדרש ללכת יותר מ – 200 מטרים לתחנה עירונית, הוא ישקול לוותר על השימוש.

הרכבת הקלה בירושלים, היא דוגמה טובה. ירושלים מאז ומתמיד הייתה עיר שאינה פשוטה להתנייד ברכב פרטי, והתחבורה הציבורית לא אפשרה את הקצב המהיר של העיר. ולמרות שלא מדובר בהתחדשות עירונית המצויה בחוק, היא הובילה לתוצאות המתבקשות.

כיום, ניתן לחצות את ירושלים בעזרת הרכבת הקלה. קווים נוספים ממשיכים להבנות, ואפשרויות התעסוקה של התושבים הרחוקים ממרכז העיר צמחו פלאים. הדבר ממחיש כמה לתחבורה הציבורית יש חלק גדול בהתחדשות העירונית.

התחדשות עירונית כלכלית

התחדשות עירונית, היא מנוע כלכלי משמעותי למארג החיים הפנימי בעיקר של רשויות ומדינות, אך לא בלבד. התחדשות מאפשרת יוזמות כלכליות במגוון רחב של תחומים, ומתאימה את ההתקדמות התעשייתית גם לסביבת החיים.

בהתחדשות עירונית קלאסית, אנחנו מכירים שלושה מרווחים עיקריים.

  1. דיירי הבניין – נהנים מהעלאת ערך הנכס שלהם ושיפור באורח החיים.
  2. רשות מוניציפלית – מתמודדת בצורה זו עם אזורים מוחלשים בקרבה.
  3. יזמים – מעלה את אפשרויות הפרויקטים בשוק ומעודד אותם לקדם מספר רב של פרויקטים.

שלושת אלה אינם הנהנים היחידים. למשל, כחלק מההתחדשות העירונית נסללו ברחבי אירופה שבילי אופניים רבים. אלה נועדו לטובת הציבור כמובן והנגשת העיר. ומה קרה לאחר מכן?

לא לקח זמן רב, ויזמים רבים שהפכו לגדולים עם ההצלחה. העמידו אופניים, קורקינטים ואפילו רכבים שיתופיים. למעשה ההתחדשות העירונית של מסלול אופניים בלבד פתחה הזדמנויות עסקיות שלא בהכרח נצפו בידי המתכננים.

משדה תעופה ישן ונטוש למרכז חיים שוקק

בשנות ה20 של המאה הקודמת, נבנה בברלין נמל התעופה הגדול בעולם. נמל תעופה זה משמש כמראה להתחדשות עירונית וליכולת הסתגלות טובה לשינויים המבניים, הכלכליים והחברתיים.

הנמל שימש כמרכז תעופה לצורכי מסחר וצבא. בימים שלאחר מלחמת העולם השנייה הוא היה גורם משמעותי לחיבור העיר לאחר שזו נותקה ממדינות המערב. דרך השדה המשיכה העיר לקבל אספקה רבה, אוכל וציוד.

שדה התעופה, המשיך להיות פעיל שנים רבות. בשנת 2008, לאחר שתחום התעופה הפך למשמעותי ביותר, השדה ננטש ונבנה במקומו שדה חדש וגדול יותר. מה עושים עם שדה כזה גדול ושטח לא מנוצל?

בממשלת ברלין החליטו על הפיכת השדה לפארק ענק, עם 300 דונמים של פארקים, עסקים ואטרקציות נוספות. הגלגול שעבר השדה, מצביע על כושר הסתגלות איכותי שנותן מענה על צורכי החברה בצורה הטובה ביותר.

לאור האמור, ניתן לראות כי התחדשות עירונית היא תחום רחב ומעניין. לא מדובר באינטרסים כלכליים בלבד, ושימוש חכם וטוב שלו מוביל את החברה שחיה בסביבתו להתפתחות איכותית.

*אין לראות בתוכן של אתר תמ”א 38 כדי המלצה או חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ עם עורך דין. מי שעושה שימוש בתוכן, עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף