tama38law_MainPic תמ
tama38law_MainPic תמ
פנייה לייעוץ אישי



תמ"א 38 בנייה על הגג

תמ"א 38 בנייה על הגגתמ"א 38 בניה על הגג – מבוא

בעקבות ההיתר שניתן לבניה על הגג פרויקט תמ"א הפך כדאי גם לקבלנים המבצעים וגם לדיירים המהססים אם ליישם את הפרויקט. בנייה על הגג ועוד הטבות נוספות מובטחות לדיירי בניין אשר החליטו ליישם את פרויקט תמ"א 38. כך מנסה הממשלה להמריץ את הפרויקט שלפי הערכות לא תפס תאוצה מספקת. את הרווחים מהבניה על הגג תגרוף בדרך כלל החברה הקבלנית אשר תהיה ממונה על ביצוע הפרויקט.

ההטבות לא מסתכמות רק בבניה על הגג

  • למה תמ"א 38 נחוצה – החוק תמ"א 38 נחקק על ידי הממשלה על מנת למנוע הרג המוני במדינת ישראל במקרה של רעידת אדמה קטלנית. רעידת אדמה קטלנית זו רעידת אדמה שעוצמתה היא מעל 6 בסולם ריכטר.על מנת לעודד את הדיירים בבניינים המיועדים לשיפוץ לחזק את ביתם בפני רעידות אדמה הממשלה התירה להם בתמורה ליישום הפרויקט להוסיף זכויות בניה נוספות בבניין המשופץ כמו: בניה על הגג או בניה בקומת הקרקע שהיא בדרך כלל קומת העמודים.אפשרות הבניה על הגג תהיה בהיקף של קומה טיפוסית בבניין. הטבה זו למעשה מביאה לכך שמכירת הדירות החדשות שיבנו במסגרת זכויות הבניה החדשות יאפשרו את מימון העלויות הכרוכות בחיזוק הבניין. על פי דעת מומחים קיימת מחזוריות מסוימת בהופעתן של רעידות אדמה כך שישנו צפי שרעידת אדמה דוגמת הרעידה שהרסה את צפת במאה התשע עשרה תתרחש שוב בישראל בשנים הקרובות.
  • המון הטבות – מעבר לבניה על הגג ישנן הטבות נוספות שהדיירים יכולים לקבל במידה ויבחרו בקבלן אשר יבצע עבורן את השיפוץ. הדיירים יכולים לעגן בחוזה עם הקבלן הטבות כמו שיפוץ חדר מדרגות, שיפוץ חדר זבל, שיפוץ הלובי, הוספת ממד, הוספת מעלית וכיוצא בזה.
    כאמור אנו למדים שההטבות לא מסתכמות במתן היתר לבניה על הגג. אותם הטבות אמורות לשפר את איכות החיים בבניין ולהעלות את ערך הדירות בכעשרים עד שלושים אחוז.
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

לא תמיד משתלם ליישם את תמ"א 38

  1. שיקולים כלכליים – כאמור חברות קבלניות ייאותו לבצע עבור הדיירים את עבודות השיפוץ תמורת זכויות בניה על הגג, אולם ישנם בניינים בהם זכויות הבנייה קטנות כלומר ניתן לבנות רק שתיים עד שלוש דירות קטנות. הגבלה זו מקטינה בצורה משמעותית את כדאיות העסקה וביצוע השיפוץ ובנייה על הגג, לכן כל בקשה ליישום הפרויקט נבדקת לגופה על מנת שכל הצדדים לעסקה יהיו שבעי רצון.
  2. חוק המקרקעין מתגייס לטובת הפרויקט – לצורך חתימה על העסקה ובעקבות התיקון החדש לחוק המקרקעין לא נדרש רוב מוחלט של דיירי הבניין לביצוע העסקה אלא רוב רגיל של חמישים ואחד אחוז. היה ודיירי הבניין מגיעים להסכמה באשר לביצוע העסקה, יש לקיים פגישה בין הדיירים לבין נציגים מהחברה הקבלנית. החברה הקבלנית אמורה להסכים לחתום עם הדיירים על חוזה מול עורך הדין של הקבלנים ולתת את כל הביטחונות והערבויות הנדרשות על מנת שהפרויקט יצא אל הפועל.

חברות קבלניות ייאותו לבצע עבור הדיירים את עבודות השיפוץ תמורת זכויות בניה על הגגכדאי להעביר את האחריות ליישום הפרויקט לידי קבלן

מימוש זכויות הבנייה על הגג יכול להיות פרויקט מסובך עבור הדיירים. יישום הפרויקט מחייב התקשרויות עם אדריכל ומהנדס, הכנת תכוניות, קבלת היתרי בניה והתקשרות עם קבלנים ופיקוח עליהם. התקשרות עם חברה קבלנית פוטרת את הדיירים מניהול פרויקט בניה מסובך ומבטיחה ביצוע השיפוץ על ידי חברה מקצועית שיעלה את ערך הבניין.

*אין לראות בתוכן של אתר תמ”א 38 כדי המלצה או חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ עם עורך דין. מי שעושה שימוש בתוכן, עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף